You are currently viewing אירועי פסטיבל האביב בציפורי 2024 – צמיחה, תקווה, שותפות
צילמה: שרית עוזיאלי

אירועי פסטיבל האביב בציפורי 2024 – צמיחה, תקווה, שותפות

כתבה: טל מרסיאנו רטנר

כחלק מיישום התוכנית החברתית לשיקום נחל ציפורי, אנו עורכים אירועים במרחב שמטרתם לחבר את קהילות הנחל אל השטחים הטבעיים במרחב הנחל ולעודד פעילות חברתית-סביבתית-כלכלית שתיטיב עם הקהילות ועם הסביבה הטבעית.

בשנה המורכבת והקשה אותה אנו חווים, החלטנו לקיים אירועי תרבות, טבע ומוסיקה, למרות המצב. המחשבה הייתה לאפשר לתושבים ולמבקרים בנחל רגעים של הפוגה וחיבור. חיבור לאיכויות הריפוי של הטבע וחיבור בין תושבים מהחברה היהודית והחברה הערבית, שכל כך נדרש בימים של קונפליקט ומלחמה. אנו מבינים ויודעים שחיבורים מסוג זה הם חלק ממה שבונה ומאפשר חוסן אזורי אל מול כל הקשיים.

התשתית למגוון האירועים אותם קיימנו באפריל 2024, בין תום חג הרמדאן לבין תחילת חג הפסח, היא שותפות. שותפות בין גופים רבים במרחב. שותפות בין תושבים לרשויות. שותפות בין יד הנדיב לרשות ניקוז ונחלים קישון ובין פרויקט ציפורי לעמותת פוליפוני.

השותפות הזו צמחה מיוזמה של ביני שלו – תושב הושעיה ועמית 'ינבוע' – קורס המנהיגות של אגן נחל ציפורי. ביני יזם חיבור בין עמותת פוליפוני לבין פרויקט שיקום נחל ציפורי. עמותת פוליפוני לחינוך הוקמה ע"י נביל עבוד אשקר מתוך אמונה כי "למוזיקה יש עוצמה ייחודית להתעלות מעל חומות תרבותיות וחברתיות, לחנך נגנים וקהלים גם יחד באומנות ההקשבה והתקשורת". במסגרת פעילותה, העמותה עוסקת בחינוך מוסיקלי כאמצעי לגשר על הפערים בין החברה הערבית והיהודית בישראל. בשנה שעברה, קיימנו אירועים בנחל בפעם הראשונה ובדגש בעיקר על מופעים מוסיקליים בהובלת עמותת פוליפוני.

השנה, הרחבנו את השותפות והאירועים הפכו לרשת של חיבורים ועשייה חברתית, סביבתית ואמנותית.

שותפנו בקק"ל, תמכו בפסטיבל, ערכו סיורים במרחב הנחל והדרכות בקריית הפסטיבל והיו שותפים בצעדת זבולון. עובדי קק"ל גם הגיעו בהיקף נרחב למופעים המוזיקליים.

מוא"ז זבולון, יצרו במסגרת האירועים שותפות עם בית המשנה, רשות העתיקות, קק"ל והפסטיבל ויצרו את צעדת המשנה בשביל זבולון.

מועצה אזורית עמק יזרעאל, תמכו בפסטיבל וסייעו בהסדרת נושא בטיחות ועוד במתחם הפסטיבל.
רשות העתיקות, בנוסף לשותפות בצעדה, הדריכו בקריית הפסטיבל אצל אבו עאטף, יוזמה תיירותית מקומית שגם הם שותפים כחלק מהפסטיבל.
המועצה לשימור אתרים, הדריכו גם הם כחלק מקריית הפסטיבל.
עמותת לוטם, השותפה בפרויקט ציפורי, הדריכו ואפשרו למבקרים להכיר מקרוב מוגבלויות עמם אנשים מתמודדים.

מועצה מקומית ריינה בשותפות עם תיירני היישוב יצרו סיור מקסים בריינה שחשף למבקרים את היופי בישוב, בטבע שסביבו ובתרבות המקומית.

מועצה מקומית עילוט, יצרו אירוע בבוסתני ספוריה.
תיירנים יצרו אירועים במרחב כעביה וטבאש ומרכז שטח אלון הגליל היה שותף בהקמת סיור אופניים.
אשכול רשויות גליל ועמקים, תמך בפסטיבל והוסיף אל התכנים הצגה מקסימה בעברית וערבית.

להקת המחול הקיבוצית, הופיעה בריקוד אינטראקטיבי וסחפה מבקרים רבים לרקוד עמם.
מדריכי רשות ניקוז ונחלים קישון, ערכו סיורים רבים במרחב הנחל וחשפו בפני המבקרים את תהליכי השיקום ואת הסיפורים המקומיים.

אומנים מקומיים השתתפו ביריד האומנים המקסים במתחם הפסטיבל.

נשות הדבש, קבוצת נשים מזרזיר וריינה שעברו קורס דבוראות במסגרת הפרויקט ובהובלת יוסי אוד, הציגו את הפרויקט למבקרים והציעו למכירה סבונים ומוצרי קוסמטיקה מדבש ודונג ועוגות דבש.

ובנוסף לכל אלו, התקיימו מופעים מוסיקליים מרגשים מבית פוליפוני ועוד.

התגובות של המשתתפים היו נהדרות, למשל הסיור שנוצר בפעם הראשונה ע"י קבוצת תיירני ריינה במסגרת הפסטיבל, הוביל לסיורים רבים בהמשך, גם עם עיתונאית גלובס חגית אברון.
אחת המשתתפות באותו סיור, כתבה בדף הפייסבוק של רשות ניקוז ונחלים קישון:

"היינו בסיור הנפלא ונהנינו מכל רגע. איזה יום זה היה! התחלנו בפינת הפיקניק של הנחל המשוקם, המשכנו לסדנת קליעת כיסא, משם להדגמת אפיה אצל נסרין , ביקור בכנסיה וסיור בטיילת החדשה דרך שביל התמונות. קינחנו בארוחה נפלאה אצל נסרין. תודה למרוות שגילתה לנו את היופי של ריינה והדריכה אותנו דרך סיפורים מעניינים, מפגשים מרתקים , ואתרים קסומים. לאחלאם , ויויאן ונסארין שפתחו בפנינו את הלב ואירחו אותנו בחום בשפע ובאהבה. תודה על הזכות וההזדמנות לבקר בריינה, מצפים לחזור ולבקר".

جولة في الرينة في اطار مهرجان الربيع في وادي الملك، بقيادة مجموعة العالمين في السياحة بالقرية.
סיור בריינה במסגרת פסטיבל האביב בנחל ציפורי, בהובלת קבוצת תיירני הכפר

מופע הפתיחה של הפסטיבל- אהוד בנאי והרכב ג'יש, יצר רגע של התעלות נפש לכ-400 המשתתפים, כשהשירה בעברית ובערבית נתנה תחושה של חיבור בין השפות, בין התרבויות ובין האנשים. אהוד שר את "אל תפחד" וחזר ושר "אל תפחד, אתה לא לבד". במובן מסוים ובאותו רגע, זו הייתה התחושה.

 

המופעים במשך היום, משכו משפחות וילדים וחיזקו גם הם את התחושה של מרחב נעים, משמח ומאפשר. מופע אלחאן עם יצירות קלאסיות משולבות בסיפורים בעברית וערבית, משך קהל מגוון שנהנה מהמוסיקה, ההומור והלמידה על יצירות קלאסיות.

مثلخاصتي – عرض مفرح باللغة العربية والعبرية، حيث قام الجمهور باختيار الشخصيات والتعريفات والمشكلة والحل في اطار مهرجان الربيع.
משלכסאתי- הצגה משעשעת בעברית וערבית בה הקהל בחר את הדמויות, המאפיינים, הבעיה והפתרון, במסגרת פסטיבל האביב.

מימין: הופעה סוחפת מבית להקת המחול הקיבוצית שאפשרה לרבים מהמבקרים להצטרף לריקוד ולשמחה והפורקן שעמו, במסגרת פסטיבל האביב. משמאל: מדריכי ומדריכות רשות הניקוז והנחלים ערכו סיורים מרתקים במרחב נחל ציפורי, אליהם הצטרפו מבקרים רבים.

משתתפי צעדת זבולון, הצטרפו למתחם הפסטיבל ולאירועים בסוף הצעדה, ומשתתפים רבים הגיעו ונהנו במופעי הערב הנוספים והאיכותיים מבית פוליפוני: פניני אופרה עם תזמורת הגליל, דניאלה סקורקה וראניה עתיק, ואנסאמבל ניזאר אלכתאר עם נור דרוויש ומאיה בלזידמן במופע שקיעה אנדלוסית.

 

עושר האירועים, התאפשר בזכות השותפות עם תושבים וגופים במרחב. אנו מאמינים כי בעזרת שותפות, תתאפשר צמיחה מתוך המשבר העמוק בו מצויה החברה ותקווה לעתיד טוב יותר לכולנו.

פסטיבל האביב- צמיחה, תקווה, שותפות, מתוכנן להפוך לאירוע שנתי המחבר את כל הגופים והפעילים במרחב לחגיגה של טבע, מוסיקה, תרבות מקומית וחיבורים לחיזוק החוסן האזורי וקיימות תהליכי השיקום.

מימין – נשות הדבש המקסימות הציבו דוכן במתחם הפסטיבל וסיפרו על הפרויקט ועל המוצרים אותן הם מייצרות. משמאל – אומנים מקומיים השתתפו ביריד אומנים, ביניהם רווית גולדשטיין טולדנו, עמיתת 'ינבוע', שהציגה עבודות מרגשות, ביניהם פרחים סרוגים לזכרם של נרצחי ה-7.10.

מימין: משתתפי צעדת זבולון במסגרת הפסטיבל. משמאל: קבוצת "ידידי הנחל", קבוצת תושבים הפועלים כמסבירים במרחב הנחל יצרו ויוצרים נוכחות מיטיבה ומשמעותית בנחל ובמפגש עם המבקרים הרבים.

קרדיט לתמונות בפוסט זה: שרית עוזיאלי

כתיבת תגובה